sett kunden din først

Det burde si seg selv at du skal ta vare på kunden og forstå dem, dessverre har jeg sett flere tilfeller hvor de ikke settes først. Ja du er fotografen, men det gir deg ikke en unnskyldning til å ikke høre på kunden din. Husk at dette er deres bryllup, eller deres nettside. Husk at de som faktisk skal bruke arbeidet ditt er kundene dine.

vær ærlig med kundene

 

En brud kontaktet meg og ønsket bilder på den store dagen hennes. Noe av det hun ønsket var studiobilder etter de var ferdig i kirken. Jeg måtte beklage og si at jeg dessverre ikke hadde studio. Hun valgte derfor å finne noen som hadde et studio, og det er helt forståelig. Noen uker senere ringte telefonen, og det var den samme bruden. Hun sa hun hadde funnet en annen fotograf som sa han hadde studio, men det viste seg å være en løgn. Han hadde i ettertid forklart at han måtte leie et studio fordi han ikke hadde sitt eget, og at prisen måtte bruden betale. Dette er noe fotografen burde ha sagt ifra om og forklart siden start, men det gjorde han ikke, og dermed kom bruden tilbake til meg. Selv om hun var klar over at jeg ikke hadde et studio, ville hun fortsatt bruke meg. Dette viser at, selv om du ikke kan tilby alt kunden ønsker seg, ikke til å starte med i det minste, så skal man alltid være ærlig. Festen på dette bryllupet ble holdt på et flott lokale. Jeg satte opp lys, plasserte paret på noen locations, og knipset i vei. Vi fant dermed en liten løsning på studio bildene de ønsket.

dress for the job

 

Jobber jeg på et julebord så forstår jeg at det kommer til å være masse folk rundt meg som har på seg pen klær. Nei jeg tar ikke på meg kjole, for jeg har en jobb med mye bevegelse og merkelige posisjoner, men jeg kler meg i det minste pent med en skjorte eller bluse. Noen år tilbake var jeg selv gjest i et bryllup. Brudeparet hadde leid inn en fotograf, og han møtte opp i kun svarte klær, som var en litt slitt bukse og tshorte. Det er helt greit at du ikke møter opp i full dress, men en skjorte hadde ikke skadet.

kommunikasjon og inntrykk

 

Et møte sammen med kunden, før vi setter i gang prosjektet, mener jeg alltid er en god ide og ikke minst, veldig hyggelig. På den måten kan vi snakke sammen om hvordan vi skal utføre oppdraget, og bli kjent med hverandre. Jeg har flere ganger opplevd at jeg skal i møte, et av de fineste jakkene mine er på, og kunden kommer i hettegenser, Jeg smiler og hører på hva kunden sier, men jeg selv kan bli avbrutt flere ganger. Ja det kan være kjipt, men på noen av disse møtene finner du et av de hyggeligste arbeidspartnerne, og du skjønner at dette prosjektet blir flott og hyggelig!